niedziela, 24 lipca 2016

REZONANS MAGNETYCZNY


Dzisiaj wpis o nieco innej tematyce, czyli ciekawostki medyczne, które już kilka razy pojawiły się na moim blogu. Tym razem chciałabym podzielić się z Wam informacjami na temat rezonansu magnetycznego oraz wrażeniami po przebytym badaniu. 

Współczesne obrazowanie techniką rezonansu magnetycznego to szereg metod diagnostycznych. Polega na odwzorowywanie badanych struktur dzięki wykorzystaniu oddziaływania materii budującej organizm człowieka z polem magnetycznym. Jest bezpieczne, a energia pola magnetycznego pozwala na uzyskanie szczegółowych obrazów badanych narządów. To znacznie usprawnia diagnostykę oraz leczenie wielu schorzeń. Dzięki specjalnie opracowanym na potrzeby badania algorytmom matematycznym, generowanie zmiennego pola elektromagnetycznego oraz analiza danych jest szybka i umożliwia wykonanie szeregu dokładnych skanów w czasie poniżej jednej minuty. Badanie MRI nie naraża pacjenta na wpływ szkodliwych dla zdrowia oddziaływań fizycznych (np. powszechnie stosowanego w różnych metodach obrazowania promieniowania rentgenowskiego), natężenie i energia pola magnetycznego nie przekracza norm bezpieczeństwa dla zdrowia człowieka.

Wskazaniem do badania są problemy ze strony układu mięśniowego i szkieletowego, zwłaszcza kręgosłupa i otaczających go przestrzeni. Sprawdza się też w diagnostyce nowotworów i procesów zapalnych. MRI bardzo dobrze uwidocznia naczynia krwionośne, jamy serca i mięsień sercowy.

Do badania nie trzeba być na czczo. Nie zdejmuje się ubrań, ale wszystkie przedmioty metalowe. Więc najlepiej wybrać rzeczy bez guzików, zamków itp. W pomieszczeniu jest ciepło. Badanie jest bezbolesne.

Badanie przebiega w następujący sposób, kładziemy się na wysuwanym stole. Trzeba ułożyć się wygodnie ponieważ w trakcie musimy leżeć nieruchomo. Następnie osoba badana zostaje wsunięta na stole do aparatu, który przypomina tunel. W środku jest mało miejsca, widzimy górę oraz boki. Zostajemy w pomieszczeniu sami. Osoba, która obsługuje aparat obserwuje nas przez szybę, mamy również w ręce przycisk z którego możemy skorzystać w razie gdyby zrobiło nam się słabo. Jeśli skorzystamy z tej opcji badanie musi być powtórzone od początku. Podczas badania słyszmy specyficzne dźwięki, które niestety nie są zbyt przyjemne. W niektórych przypadkach musi być wstrzyknięty specjalny środek kontrastujący, który poprawia jakość obrazu.

Ja miałam wykonywany rezonans kręgosłupa dwukrotnie. Pierwszy raz na standardowym aparacie, kolejny na potocznie nazywanym otwartym. Badanie było dla mnie stresujące. Sam dźwięk może nie jest dużym problemem lecz to że musiałam wytrzymać w środku około 10 minut bez ruchu i to w tak małej przestrzeni (uczucie klaustrofobii). Dlatego też wybrałam za drugim razem aparat który miał być otwarty, a wbrew moim oczekiwaniom okazało się, że niestety dużo się nie różni od standardowego (brak jednej bocznej ściany). Mimo to badanie jak najbardziej do przetrwania zwłaszcza, że co najważniejsze nie odczuwamy bólu. A wyniki zdecydowanie ułatwiają diagnozę oraz dalsze leczenie naszych schorzeń.

https://www.tourmedica.pl/blog/przebieg-badania-metoda-rezonansu-magnetycznego/

5 komentarzy:

  1. nie miałam jeszcze rezonansu bo nie mam wskazań za to we wrześniu czeka mnie tomografia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja miałam w sumie 4 razy rezonans i każdy po 25 minut i to było jedno z gorszych przeżyć. Zatyczki mi nie pomagały. Miałam kilka razy ochotę wiać bo dla mnie te ogłosy były straszne, miałam wrażenie że mi zaraz głowę odetną, tak na mnie to działa. Tomografia mi się też nie podobała to ka klisza przesuwająca się mnie wkurzała. Niby leżysz i nic ale to nie dla mnie. Wiem że jak mus to mus ale to było straszne

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja miałam kilka razy robiony rezonans głowy i zawsze to strasznie przeżywałam. I niestety trwał on co najmniej pół godziny a nawet godzinę. Na szczęście w CZD w Warszawie do słuchawek które mi zakładali aby stłumić dźwięki i unieruchomić głowę podłączone było radio :) .

    OdpowiedzUsuń
  4. Moim zdaniem jeśli chodzi o rezonans to jak najbardziej warto jest wykonac takie badanie raz na jakiś czas. ja ostatnio byłem na nim w klinice Multimed i jeśli ktoś z was jest z Warszawy lub okolic, jak najbardziej polecam wam udać się wlaśnie tam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :* Zawsze odpowiadam na wszystkie komentarze, więc koniecznie wróćcie sprawdzić co Wam odpisałam <3